5 dôvodov, prečo je affil publisher efektívnejší ako majiteľ e-shopu

Prierez mojich skúseností a pozorovaní naprieč mojou kariérou od ecommerce marketéra, cez digitálneho stratéga, web developera, až po affiliate manažéra.

1. Analytika

Ako často sa pozeráte do Google Analytics? Ja každý deň. A čo všetko tam sledujete? Meriate, ako často vám ľudia klikajú na odkazy vo footeri alebo v menu? Meriate používanosť filtra či searchu? Sledujete bouce rate stránok?

Nasadenie Google Analytics meracieho kódu je len prvý krok. Častokrát to však nestačí. Treba pridávať ďalšie eventy, goaly… Viete, že pomocou Google Analytics môžete riešiť aj A/B testing? Hráte sa vôbec s A/B testingom? Že nie? Buď ste začínajúci publisher, alebo patríte medzi tých 85 % majiteľov e-shopov, ktorí si myslia, že takto je to najlepšie a nič sa na tom už nedá vylepšiť. Bullshit.

Testujte umiestnenia call-to-action buttonov, hrajte sa s ich farbami, s fontami, vylepšujte obrázky, meňte pozície prvkov v článku…

Odporúčam prečítať: http://www.ngdata.com/top-ab-testing-blogs/.

2. Online reklama

Všetko v online je merateľné, a preto nechápem marketérov, ktorí sú zaskočení otázkou: „A čo nám táto kampaň priniesla?“ Potom prichádzajú neurčité odpovede typu „posilnili sme brand na trhu“ a podobne. Videla som počas mojej kariéry doslova niekoľkostranové reporty takýchto neurčitých výsledkov online kampaní a bolo mi z toho do plaču.

Zažila som aj klientov, ktorí vyslovene nechceli Adwords reklamy, lebo to sami raz skúsili a „vyklikalo sa tam 500 € a nič z toho nebolo“. Keď som sa pozrela na nastavenie kampane, zistila som, že tam mali nahodené všeobecné slová (napr.: chudnutie) a k tomu typ zhody – voľná.

Keď už je niekto ochotný vyhodiť do vzduchu 500 €, tak nech si k tomu aspoň na 3 dni sadne a prekliká si Adwords akadémiu, ktorá je zadarmo a nech si o tom niečo prečíta. Hneď by zistil, že má zlé kľúčové slová, že musí sledovať vyhľadávané výrazy a na základe nich rozširovať negative keywords, že má skúšať rôzne texty reklám… Neraz som videla v Adwords kampani, že v reklamnej skupine mal klient na 150+ kľúčových slov len JEDNU reklamu!

Plakať nad rozliatym mliekom vie každý, ale spraviť kroky k tomu, aby sa mlieko nevylialo, sa nikomu nechce. To sa naozaj e-shopisti s nikým neporadia a nič si neprečítajú pred tým, ako idú vložiť peniaze do reklamy?

3. Branding vs reálne čísla

Tie časy, keď som riešila display kampane pre e-shopy a základom bolo mať výrazné logo, sú už dávno preč (našťastie). Teraz sa v mojom svete všetko točí okolo CPC, CPA a CPS.

Pokiaľ ste e-shop, tak OK, beriem. Aj brandové kampane sú na niečo. Slúžia ako podpora sale-ových kampaní. Zvyšujú povedomie zákazníkov. Určite však neriešte svoj web a online propagáciu štýlom „make the logo bigger“. Ak však skúsite povedať hociktorému affiliate publisherovi, nech robí brandové kampane, vysmeje vás.

Prečo? Keď affil publisher robí kampaň alebo landing page, môžete si byť na 100 % istý, že je to zamerané na sale. Keď aj riešite brandové kampane, netlačte do popredia vaše krásne logo, s ktorým ste mučili dizajnéra 18-timi revíziami. Propagujte vaše výhody – v čom sa odlišujete? Doprava zadarmo, široký výber úzkej časti sortimentu? Nehovorte „nakúpte u nás“, „sme jednotka na trhu“… Nehovorte o sebe. Zamerajte sa na zákazníka, čo on chce? Čo takto napríklad „tovar do 3 dní u vás doma“, „bezdôvodná výmena do 30 dní“ a pod.

4. SEO

Pri tejto kapitole sa smejem, až mi tečú slzy. Tu najlepšie vidno, ako samotné e-shopy doslova neriešia svoj web. Neraz sa stalo, že publisheri mali lepšie SEO pozície ako samotný e-shop.

Máloktorý e-shop má redakčný plán (ak majú blog) alebo popisy produktov napísané profi copywriterom so zameraním na sale. Možno by ste tomu neverili, ale mnohí affil publisheri si platia vlastných copywriterov. Okrem toho sa hrabú v optimalizácii stránky, riešia linkbuilding na 100 %…

Robila som aj v online agentúre a stále dookola sa riešila Heureka, PPC, grafika bannerov a pridávali sa funkcionality na e-shop. Nepamätám si, že by sa niekedy poriadne riešilo SEO. Že by došiel profík a povedal: „Spravte toto a tamto.“ Neriešilo sa to. A pritom stačilo tak málo.

5. Web

Ako som už spomenula, e-shopári neriešia svoj web. Stalo sa, že v e-shope vypadla nejaká funkcionalita webu a publisher sa ponúkol, že mu to opraví. Sranda, že? :D O rýchlosti mnohých e-shopov ani nehovorím. Javascript na Javascripte, plno balastu, CSS-ká plné important-u a responzívnosť len aby bola.

Koľkokrát som ja osobne upozorňovala majiteľov e-shopov, že im nefunguje toto a tamto a že hentam majú 404-rku. Najhoršie je, keď fixnutie trvá týždne, doslova.

Často sa ma publisheri na online chate spýtajú, čo si myslím o ich stránke. Keď mu spíšem chyby, ktoré som našla, ide to okamžite opraviť! Neexistuje, aby na niečo čakal týždeň – dva.

Mnoho malých e-shopov funguje na nejakom open-source systéme. Nech mi nikto netvrdí, že musí čakať mesiac na developera! Stačí prísť na Facebook, nájsť skupinu, ktorá sa zaoberá daným open-sourcom a postnúť požiadavku o pomoc.

 

Jeden tip nad zlato pre e-shopárov

Ak neviete nič o online reklame, SEO-u, optimalizácii webu, analytike… nehľadajte na profesii/Facebooku človeka na všetko alebo človeka pre každý segment. Oslovte úspešného affiliate publishera, ktorý vám za odmenu vytuní e-shop tak, že padnete na zadok.
Publisheri majú vlastnú databázu grafikov, copywriterov, developerov a vedia presne, ako majú všetky tieto veci do seba zapadnúť tak, aby to fungovalo.

Želám všetkým veľa konverzií a vysoké obraty.

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *